Jak pisa膰 aby si臋 pozycjonowa艂o. Zasady pisania tekst贸w SEO.

Opisz臋, w jaki spos贸b napisa膰 artyku艂 na stron臋 internetowej, aby by艂 przyjazny dla SEO. Zaczn臋 od podstaw. Na wst臋pie troch臋 pitu-pitu wymieszane z wiedz膮 teoretyczn膮.

  • r贸偶nice w pisaniu dla ludzi od pisania pod boty
  • w kt贸r膮 stron臋 zmierza wyszukiwarka google
  • sk膮d czerpa膰 informacje na temat pozycjonowania
  • jak powinien wygl膮da膰 idealny tekst SEO

Po tym wst臋pie czas na rady praktyczne.

  • S艂owa i frazy kluczowe
  • D艂ugo艣膰 frazy kluczowej
  • D艂ugo艣膰 artyku艂u
  • Nasycenie frazami kluczowymi
  • Czy warto u偶ywa膰 synonim贸w w SEO?
  • Podstawy na temat grafiki i zdj臋膰.
  • Poprawna struktura artyku艂u
  • Linki wewn臋trzne
  • Podsumowanie

Nie b臋d臋 zajmowa艂 si臋 tutaj kwestiami technicznymi zwi膮zanymi z optymalizacj膮 stron www. Zajm臋 si臋 tematem z pogranicza SEO Copywritingu, om贸wi臋 od podstaw na co zwraca膰 uwag臋, aby google wysoko zindeksowa艂o tre艣膰 naszego artyku艂u. Temat opisz臋 w oparciu o wordpressa i wtyczk臋 YOAST SEO.

Pisz dla ludzi, nie dla bot贸w.

Pisanie pod boty mia艂o sens kilka lat temu. Strony internetowe s膮 dla ludzi, jednak oceniaj膮 je pod wieloma wzgl臋dami boty. Sztuczna inteligencja nie jest doskona艂a ale przez ostatnie lata zrobi艂a wr臋cz kolosalne post臋py. Kilka lat temu mo偶na by艂o rozwa偶a膰 pisanie artyku艂贸w typowo pod boty, ignoruj膮c u偶ytkownika. Podejrzewam, 偶e ka偶dy z czytelnik贸w widzia艂 tego typu dzie艂a z dziwn膮 odmian膮 przez przypadki czy inna pokraczn膮 synonimizacj膮.
Obecnie to nie przejdzie, osobi艣cie stosuje zasad臋, 偶e boty cho膰 istotne, s膮 u mnie na drugim planie. Na pierwszym zawsze jest u偶ytkownik. Ni偶ej podam szereg wytycznych, (cho膰 wol臋 nazywa膰 je wskaz贸wkami) w jaki spos贸b pisa膰 artyku艂y, aby by艂y przyjazne dla bot贸w, pami臋taj aby nie wprowadza膰 ich na si艂臋, je偶eli ma na tym ucierpie膰 merytoryczna integralno艣膰 tekstu, nie warto. M贸wi膮c wprost, je偶eli napisa艂e艣 艣wietny tekst, doda艂e艣 tu i tam ozdobne s艂owo kluczowe a ka偶de kolejne wydaje si臋 gratisem wci艣ni臋tym na si艂臋, zrezygnuj z tego, niech to si臋 dobrze czyta 馃槈

Zaznacz臋 tutaj dodatkowo, 偶e cz臋艣膰 z wytycznych jest zalecana przez google oficjalnie, inne s膮 wynikiem praktyki i obserwacji specjalist贸w od SEO.

Co na temat SEO m贸wi nam wielki brat google?

Jak wyszukiwarka google dzia艂a w 艣wiecie idealnym?

Idealn膮 sytuacj膮 kt贸rej chcia艂oby google, to wyszukiwanie dostosowane do potrzeb u偶ytkownika w takim stopniu, aby po klikni臋ciu w pierwszy wynik, ukaza艂a si臋 dok艂adnie taka tre艣膰, jakiej u偶ytkownik szuka艂. Idealnie je偶eli pierwsza zaproponowana odpowied藕, b臋dzie na tyle wyczerpuj膮ca, 偶e nie ma sensu szuka膰 dalej. Wyszukiwarka na podstawie historii naszych wyszukiwa艅, witryn kt贸re odwiedzili艣my, lokalizacji geograficznej itd. dostosowuje wyniki wyszukiwania. Skrypty analizuj膮 ca艂y czas, w jaki spos贸b zachowujemy si臋 na stronach internetowych, potrafi膮 wywnioskowa膰, czy klikn臋li艣my przez pomy艂k臋, czy strona jest dla nas interesuj膮ca, ile sp臋dzili艣my na niej czasu, ile odwiedzili艣my podstron.
Warto pami臋ta膰, 偶e google nie ma zamiaru wspiera膰 Twojego biznesu czy promowa膰 Twoje ci臋偶ko napisane teksty. U偶ytkownik zawsze b臋dzie numerem jeden. Twoja strona b臋dzie promowana tak d艂ugo, jak d艂ugo b臋dzie u偶yteczna i pomocna 馃槈

Czy istnieje oficjalne i sprawdzone 藕r贸d艂o informacji na temat pozycjonowania?

Na temat pozycjonowania w internecie znajdziemy mn贸stwo tekst贸w. Pierwsz膮 rzecz膮 na jak膮 warto zwr贸ci膰 uwag臋 jest data publikacji wpis贸w. SEO zmienia si臋 dynamicznie, dlatego wpisy kt贸re powsta艂y w 2013 roku na pewno nie s膮 ju偶 aktualne. Sam nie czyta艂bym nic co powsta艂o wcze艣niej ni偶 w 2019 roku (i nie by艂o aktualizowane). Nawet je偶eli autor jest 艣wietnym fachowcem i posiada ogromn膮 wiedz臋, obecnie mo偶e by膰 ona nieaktualna i posiada膰 co najwy偶ej warto艣膰 historyczn膮. To w jaki spos贸b zmienia艂 si臋 googlebot na przestrzeni ostatnich lat, zas艂uguje na oddzielny artyku艂, jako ciekawostka.

Jest tylko jedno oficjalne i sprawdzone 藕r贸d艂o wiedzy na temat pozycjonowania. Google. Nie chodzi mi oczywi艣cie o wyszukiwark臋, tylko oficjalny blog google search console. Informacje oficjalne, jako jedyne s膮 pewne i potwierdzone.

Jak powinien wygl膮da膰 idealny artyku艂 SEO?

Troch臋 uproszcz臋 i sp艂yc臋 temat, pomin臋 kilka szczeg贸艂贸w technicznych, bo chodzi tutaj o pewien schemat, spos贸b w jaki googlebot promuje warto艣ciow膮 tre艣膰 umieszczaj膮c j膮 na pierwszej pozycji (istnieje te偶 pozycja 0, gdy tylko niej napisz臋 wklej臋 link) wynik贸w wyszukiwania.

Wystarczy, 偶e stworzysz wysokiej jako艣ci unikalne teksty. Kopiowanie tre艣ci jest absolutnie niedozwolone. Nie wa偶ne, czy sam je wcze艣niej napisa艂e艣 i opublikowa艂e艣 gdzie indziej. Tre艣膰 powinna by膰 warto艣ciowa i unikatowa, bardzo dobrze, je偶eli do tego do艂膮czysz swoje zdj臋cia, autorsk膮 prac臋, w艂asnor臋czne rysunki, czy wyniki bada艅 naukowych. 艢wietnie je偶eli temat przedstawiony jest w spos贸b kompletny i wyczerpuj膮cy.
Jest jeden niedu偶y wyj膮tek od tej unikalno艣ci. Google si臋 nie obrazi, je偶eli to co wcze艣niej tak wyczerpuj膮co napisa艂e艣, teraz nagrasz (nawet s艂owo w s艂owo) i udost臋pnisz w formie wideo na YT. Podcasty te偶 s膮 mile widziane.

Nie 偶artuje, dobry tekst + autorskie zdj臋cia + materia艂 wideo na pewno pomo偶e wybi膰 si臋 Twojemu artyku艂owi na szczyty w wyszukiwarce googla. Je偶eli chcemy osi膮gn膮膰 perfekcj臋, to pomog艂yby tutaj linki z innych stron internetowych czy socialmedia. Szczere linki, bo te kupione na allegro mog膮 zrobi膰 wi臋cej z艂ego ni偶 dobrego. Temat linkowania poruszymy w innym artykule (link wklej臋 tutaj)

Zdarzy艂o mi si臋 kilka razy osi膮gn膮膰 pierwsz膮 pozycje w Polsce pod wzgl臋dem pozycjonowania kilku (pomniejszych) s艂贸w kluczowych. Formy wideo nie nagrywa艂em, nie mniej niemal ka偶da z tych pozycji, pomaga艂a rozwi膮za膰 u偶ytkownikowi konkretny problem i zawiera艂a mn贸stwo screen贸w i zdj臋膰 mojego autorstwa.

Jakich informacji google nam nie poda

Niekt贸rych informacji w jaki spos贸b dzia艂aj膮 skrypt obecnie nie znajdziemy w og贸le. Nie znajdziemy wi臋c 偶adnych oficjalnych danych liczbowych, porad czy artyku艂 powinien by膰 kr贸tki czy d艂ugi. Google nie podpowie nam, czy 200 s艂贸w to za du偶o, czy za ma艂o albo jakie jest optymalne zag臋szczenie s艂贸w kluczowych. Googlebot nie jest te偶 czym艣 sta艂ym i niezmiennym. Trafniejsze b臋dzie tutaj por贸wnanie do sztucznej inteligencji, kt贸ra stale si臋 uczy, zmienia i udoskonala.

Kt贸re wskaz贸wki wzgl臋dem SEO nie pochodz膮 od google

Powstanie konkretnych, twardych danych liczbowych, procentowych, czy wytycznych jest wynikiem obserwacji i analizy przez u偶ytkownik贸w zajmuj膮cych si臋 SEO jak google bot dzia艂a w praktyce, .

Przyk艂ad: Google nie okre艣la ile s艂贸w powinien zawiera膰 artyku艂, zaleca aby by艂 unikatowy (niedost臋pny nigdzie indziej) oraz warto艣ciowy dla czytaj膮cego. Nigdzie nie jest napisane wprost, 偶e im wi臋cej s艂贸w napiszemy, tym lepiej. Nie b臋dzie podane wprost, jak cz臋sto nale偶y u偶ywa膰 s艂贸w kluczowych w oficjalnych 藕r贸d艂ach.

Je偶eli zastanawiasz si臋 jakiego typu informacje na temat pozycjonowania stron s膮 oficjalne 鈥 mo偶na to sprawdzi膰 klikaj膮c w link

Zalecenia w sprawie struktury strony oraz zalecanych rozwi膮za艅 technologicznych, s膮 zdecydowanie konkretniejsze. Obecnie ka偶da strona powinna by膰 przyjazna dla urz膮dze艅 mobilnych, wszystkie zdj臋cia (no prawie wszystkie, pomin膮膰 mo偶na te kt贸re pe艂ni膮 funkcj臋 ozdobn膮) powinny mie膰 wpisany atrybut ALT czyli tytu艂 alternatywny, kt贸ry kr贸tko opisuje co jest na zdj臋ciu. Zapytasz po co opisywa膰, przecie偶 wida膰 co jest na zdj臋ciu? Tytu艂y alternatywne s膮 nie tylko dla bot贸w, pomagaj膮 one w przegl膮daniu internetu osobom niewidomym, kt贸re zamiast zdj臋cia b臋d膮 mog艂y przeczyta膰 wspomniany atrybut ALT.

Pomin臋 kwestie techniczne, skupi臋 si臋 na meritum, czyli w jaki spos贸b powinien by膰 napisany artyku艂, aby si臋 pozycjonowa艂o 馃槈

Jak pisa膰 aby si臋 pozycjonowa艂o? Dobre praktyki w SEO

S艂owa Kluczowe

S艂owo kluczowe 鈥 temat przewodni Twojego artyku艂u.聽 Aby precyzyjnie dobra膰 odpowiednie s艂owo kluczowe, zadaj sobie pytanie, na jakie zapytanie w google odpowiada m贸j artyku艂.
Co najmniej jedno s艂owo kluczowe powinno pojawi膰 si臋 w ka偶dym artykule, rzadziej dwa lub trzy (Yoast SEO w wersji darmowej umo偶liwia dodanie tylko 1 s艂owa kluczowego, co w wi臋kszo艣ci przypadk贸w wystarcza)

Fraza Kluczowa

S艂owo kluczowe trafniej mo偶na nazwa膰 fraz膮 kluczow膮, kt贸ra powinna zawiera膰 od 2 do 4 wyraz贸w (osobi艣cie unikam stosowania d艂u偶szych ni偶 4 wyrazy) . np. Serwis BMW w Bia艂ymstoku ,warsztat samochodowy Bia艂ystok.
Najsilniejsze i najtrudniejsze do osi膮gni臋cia s艂owo kluczowe to te jednowyrazowe. Cz臋sto ma ono najszerszy zakres i jest bardzo og贸lne. Je偶eli strona internetowa jest m艂oda, zdecydowanie lepiej zacz膮膰 od d艂u偶szych i bardziej szczeg贸艂owych fraz kluczowych.

Fraza kluczowa, kt贸ra zawiera cztery wyrazy jest znacznie bardziej szczeg贸艂owa. Zwykle przyci膮ga mniej ale bardziej konkretnych klient贸w. Pozycjonowanie d艂ugich s艂贸w kluczowych nazywamy 鈥榩ozycjonowaniem na d艂ugi ogon鈥. Znaczy to, 偶e maj膮c odpowiedni膮 ilo艣膰 artyku艂贸w z czasem b臋dziemy pozyskiwa膰 ruch r贸wnie偶 z mniej szczeg贸艂owych i w臋偶szych -trzy, -dwu i -jedno wyrazowych fraz.

Jak cz臋sto powinna pojawia膰 si臋 fraza kluczowa w tek艣cie?

Nie ma na to jednej dobrej odpowiedzi. Zalecenia m贸wi膮, 偶e na 300 s艂贸w fraza kluczowa powinna wyst膮pi膰 3 do 10 razy. Nadu偶ywanie s艂owa kluczowego mo偶e doprowadzi膰 do tego , 偶e artyku艂 zostanie uznany za spam, zabieg tego typu nazywamy black hat seo, kt贸ry mo偶e przynie艣膰 wi臋cej z艂ego ni偶 dobrego.

U偶ywaj synonim贸w

Warto u偶ywa膰 synonim贸w. Google z biegiem czasu rozpoznaje coraz wi臋cej wyraz贸w bliskoznacznych w j臋zyku polskim. AI nauczy艂o si臋 np.; 偶e dentysta i stomatolog ; strona internetowa i strona www ; wymiana wy艣wietlacza i zmiana ekranu; to wyra偶enia bliskoznaczne, kt贸re mog膮 by膰 stosowane zamiennie. Jest to do艣膰 wa偶na zmiana, bowiem jeszcze dwa lata temu wyrazy dentysta i stomatolog wymaga艂y oddzielnego pozycjonowania.

YOAST SEO kompletnie sobie nie radzi z synonimami w j臋zyku polskim. Nie rozpoznaje ich, daj膮c nam przez to ni偶sze noty. Dlatego nie warto wstawia膰 s艂贸w kluczowych w dziwnie brzmi膮cych formach na si艂臋, tylko dlatego, 偶e zale偶y nam na osi膮gni臋ciu wy偶szej noty we wtyczce. Googlebot jest znacznie m膮drzejszy.

D艂ugo艣膰 tekstu

Mieli艣my ostatnimi czasy spore zmiany na tym polu. Obecnie z tego co mo偶na zaobserwowa膰 im d艂u偶szy tekst tym lepszy

[edit. 24.08.2021]聽Na szcz臋艣cie nie widz臋 ju偶 tej tendencji, wygl膮da na to, 偶e wszystko wr贸ci艂o do normy i nie trzeba ju偶 pisa膰 tekst贸w po 10k s艂贸w [/edit]

Przyj臋tym minimum to:

  • 200 s艂贸w na podstronie
  • 1000 s艂贸w na stronie g艂贸wnej
  • 1000 s艂贸w na stronie typu 鈥榢amie艅 milowy鈥 czyli stronie kt贸ra posiada du偶e znaczenie dla ca艂ej witryny

Struktura nag艂贸wk贸w

鈥 h1, h2, h3鈥

Tytu艂 podstrony zaznaczamy przy pomocy h1 czyli Nag艂贸wek 1

Uwaga: Nag艂贸wki nie s艂u偶膮 do zwi臋kszenia rozmiar贸w czcionki!
Nag艂贸wek 1 (h1) to tytu艂 strony lub podstrony. W idealnym artykule powinien zawiera膰 s艂owo kluczowe oraz wyst臋powa膰 tylko jeden raz. Je偶eli artyku艂 por贸wnamy do ksi膮偶ki to H1 b臋dzie jej tytu艂em.聽 Nazwa, kt贸ra jest jedna sta艂a i okre艣lona. Kolejne nag艂贸wki mo偶esz stosowa膰 zgodnie z zapotrzebowaniem jako tytu艂y rozdzia艂贸w i podrozdzia艂贸w… Obecnie na tej stronie mam zdefiniowane nag艂贸wki od h1 do h6.

Podsumowanie: Zasady pisania tekst贸w SEO

Poni偶ej zapisa艂em proporcje, kt贸re ka偶dy tekst „powinien” spe艂ni膰 aby skutecznie si臋 pozycjonowa膰. Podkre艣lam to co pisa艂em wcze艣niej. Google nie podaje nam 偶adnych proporcji, wszystko to co napisa艂em ni偶ej jest jedynie wnioskami ludzi kt贸rzy codziennie zajmuj膮 si臋 SEO.

Wa偶niejsze ni偶 zachowanie proporcji , jest by tekst by艂 sp贸jny zrozumia艂y i logiczny. Ka偶de proporcje mo偶na z艂ama膰.

Artyku艂 powinien zawiera膰:

1. Minimalna d艂ugo艣膰 artyku艂u

Od 200 do 300 s艂贸w.

2. Hierarchiczne nag艂贸wki

znacznik H1, H2, H3 (tytu艂 i podtytu艂y strony), na przyk艂ad:

H1 – Naprawa Samochod贸w (H1 Mo偶e by膰 tylko jeden)
H2 – Naprawiamy Saaby (H2, H3… mo偶e by膰 du偶o)
H3 – Co jest wa偶ne przy naprawie Saaba (..)
H2 – Naprawiany Mercedesy
H3 – Na co zwracamy uwag臋 w Mercedesach
H3 – Ceny naprawy Mercedes贸w

3. Minimum jeden a najlepiej kilka obrazk贸w

Pami臋taj aby do ka偶dego obrazka doda膰 atrybut ALT czyli tzw. tekst alternatywny. Kr贸tki opis tego co znajduje si臋 na zdj臋ciu. ALT w zamy艣le ma s艂u偶y膰 osobom niewidomym i niedowidz膮cym w zrozumieniu tego co maj膮 na obrazku. Wiem, 偶e si臋 powtarzam z tym atrybutem ALT ale czasami mo偶na 馃槈

Atrybut ALT

Dodatkowo ma艂y tip:聽 Nic nie stoi na przeszkodzie aby atrybutem ALT by艂o s艂owem kluczowym. Tak by by艂o najkorzystniej 馃槈

W oddzielnym artykule zamie艣ci艂em linki do kilku serwis贸w internetowych kt贸re powiedz膮聽 sk膮d bra膰 darmowe i legalne zdj臋cia na swoj膮 stron臋 www?

4. Proporcje

3-10 s艂owa kluczowe na 200 s艂贸w.

>>200 s艂贸w to minimum, lepiej tworzy膰 artyku艂y d艂u偶sze. Strona g艂贸wna i artyku艂y o du偶ym znaczeniu聽 (tzw. kamienie milowe) dla ca艂ej www powinny mie膰 powy偶ej 1000 s艂贸w.
>> podtytu艂y ( czyli te H2..H3..) stanowi膮 oddzielne akapity kt贸re nie powinny by膰 d艂u偶sze ni偶 200 s艂贸w. Mog膮 by膰 kr贸tsze. Tym d艂u偶szy tekst tym wi臋cej akapit贸w / znacznik贸w h /podtytu艂贸w.

+ synonimy s艂owa kluczowego (dentysta; stomatolog)
Zdj臋cia najlepiej 1-2 na 200 s艂贸w.
Waga zdj臋cia od 1 do 70 kB. (100 max) rozdzielczo艣膰 jest mniej istotna ni偶 waga przes艂anego pliku.

Dobrze je偶eli nag艂贸wki H zawieraj膮 s艂owo kluczowe oraz linki wewn臋trzne.
Pogrubione / wyjustowanie zawsze spoko.

Zdj臋cia. Oczywi艣cie najlepsze te zrobione w艂asnor臋cznie / na zam贸wienie聽 (unikatowe kt贸rych nie ma na innych stronach www)
Oczywi艣cie nie zaszkodzi te偶 nagra膰 film o tematyce artyku艂u, kt贸ry wstawiamy na stron臋 za po艣rednictwem YT.
Fajne, je偶eli s膮 to np. wyniki Twoich bada艅 naukowych z ilustracjami, wyliczeniami itp.

5. Linkowanie wewn臋trzne

Linkowanie wewn臋trzne to nic innego jak odniesienia do innych podstron na naszej stronie. Linkowanie wewn臋trzne mo偶na por贸wna膰 do takiej paj臋czej siatki, kt贸ra oplata ca艂膮 witryn臋 dodatkowo bardzo j膮 wzmacniaj膮c. Czyli je偶eli napisa艂e艣 ju偶 wpis o zbli偶onej tematyce, to dobrze jest go dodatkowo podlinkowa膰. Idealnie, je偶eli w linku jest zawiera s艂owo kluczowe artyku艂u do kt贸rego prowadzi, pami臋taj aby te linkowanie by艂o logiczne i wygl膮da艂o naturalnie. Jakbym teraz spr贸bowa艂 przekierowa膰 Ci臋 do mojego wpisu na temat kredyt贸w, zainteresowa艂oby Ci臋 to? Nawet je偶eli tak, to by艂by to ma艂o naturalny kierunek, wol臋 inny:

Ten artyku艂 jest na temat pisania tekst贸w SEO, tutaj przeczytasz jak powinna wygl膮da膰 strona internetowa, przyjazna dla u偶ytkownik贸w i algorytm贸w.

Subskrybuj!
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments