Jak pisać aby się pozycjonowało. Zasady pisania tekstów SEO.

Opiszę, w jaki sposób napisać artykuł na stronę internetowej, aby był przyjazny dla SEO. Zacznę od podstaw. Na wstępie trochę pitu-pitu wymieszane z wiedzą teoretyczną.

  • różnice w pisaniu dla ludzi od pisania pod boty
  • w którą stronę zmierza wyszukiwarka google
  • skąd czerpać informacje na temat pozycjonowania
  • jak powinien wyglądać idealny tekst SEO

Po tym wstępie czas na rady praktyczne.

  • Słowa i frazy kluczowe
  • Długość frazy kluczowej
  • Długość artykułu
  • Nasycenie frazami kluczowymi
  • Czy warto używać synonimów w SEO?
  • Podstawy na temat grafiki i zdjęć.
  • Poprawna struktura artykułu
  • Linki wewnętrzne
  • Podsumowanie

Nie będę zajmował się tutaj kwestiami technicznymi związanymi z optymalizacją stron www. Zajmę się tematem z pogranicza SEO Copywritingu, omówię od podstaw na co zwracać uwagę, aby google wysoko zindeksowało treść naszego artykułu. Temat opiszę w oparciu o wordpressa i wtyczkę YOAST SEO.

Pisz dla ludzi, nie dla botów.

Pisanie pod boty miało sens kilka lat temu. Strony internetowe są dla ludzi, jednak oceniają je pod wieloma względami boty. Sztuczna inteligencja nie jest doskonała ale przez ostatnie lata zrobiła wręcz kolosalne postępy. Kilka lat temu można było rozważać pisanie artykułów typowo pod boty, ignorując użytkownika. Podejrzewam, że każdy z czytelników widział tego typu dzieła z dziwną odmianą przez przypadki czy inna pokraczną synonimizacją.
Obecnie to nie przejdzie, osobiście stosuje zasadę, że boty choć istotne, są u mnie na drugim planie. Na pierwszym zawsze jest użytkownik. Niżej podam szereg wytycznych, (choć wolę nazywać je wskazówkami) w jaki sposób pisać artykuły, aby były przyjazne dla botów, pamiętaj aby nie wprowadzać ich na siłę, jeżeli ma na tym ucierpieć merytoryczna integralność tekstu, nie warto. Mówiąc wprost, jeżeli napisałeś świetny tekst, dodałeś tu i tam ozdobne słowo kluczowe a każde kolejne wydaje się gratisem wciśniętym na siłę, zrezygnuj z tego, niech to się dobrze czyta 😉

Zaznaczę tutaj dodatkowo, że część z wytycznych jest zalecana przez google oficjalnie, inne są wynikiem praktyki i obserwacji specjalistów od SEO.

Co na temat SEO mówi nam wielki brat google?

Jak wyszukiwarka google działa w świecie idealnym?

Idealną sytuacją której chciałoby google, to wyszukiwanie dostosowane do potrzeb użytkownika w takim stopniu, aby po kliknięciu w pierwszy wynik, ukazała się dokładnie taka treść, jakiej użytkownik szukał. Idealnie jeżeli pierwsza zaproponowana odpowiedź, będzie na tyle wyczerpująca, że nie ma sensu szukać dalej. Wyszukiwarka na podstawie historii naszych wyszukiwań, witryn które odwiedziliśmy, lokalizacji geograficznej itd. dostosowuje wyniki wyszukiwania. Skrypty analizują cały czas, w jaki sposób zachowujemy się na stronach internetowych, potrafią wywnioskować, czy kliknęliśmy przez pomyłkę, czy strona jest dla nas interesująca, ile spędziliśmy na niej czasu, ile odwiedziliśmy podstron.
Warto pamiętać, że google nie ma zamiaru wspierać Twojego biznesu czy promować Twoje ciężko napisane teksty. Użytkownik zawsze będzie numerem jeden. Twoja strona będzie promowana tak długo, jak długo będzie użyteczna i pomocna 😉

Czy istnieje oficjalne i sprawdzone źródło informacji na temat pozycjonowania?

Na temat pozycjonowania w internecie znajdziemy mnóstwo tekstów. Pierwszą rzeczą na jaką warto zwrócić uwagę jest data publikacji wpisów. SEO zmienia się dynamicznie, dlatego wpisy które powstały w 2013 roku na pewno nie są już aktualne. Sam nie czytałbym nic co powstało wcześniej niż w 2019 roku (i nie było aktualizowane). Nawet jeżeli autor jest świetnym fachowcem i posiada ogromną wiedzę, obecnie może być ona nieaktualna i posiadać co najwyżej wartość historyczną. To w jaki sposób zmieniał się googlebot na przestrzeni ostatnich lat, zasługuje na oddzielny artykuł, jako ciekawostka.

Jest tylko jedno oficjalne i sprawdzone źródło wiedzy na temat pozycjonowania. Google. Nie chodzi mi oczywiście o wyszukiwarkę, tylko oficjalny blog google search console. Informacje oficjalne, jako jedyne są pewne i potwierdzone.

Jak powinien wyglądać idealny artykuł SEO?

Trochę uproszczę i spłycę temat, pominę kilka szczegółów technicznych, bo chodzi tutaj o pewien schemat, sposób w jaki googlebot promuje wartościową treść umieszczając ją na pierwszej pozycji (istnieje też pozycja 0, gdy tylko niej napiszę wkleję link) wyników wyszukiwania.

Wystarczy, że stworzysz wysokiej jakości unikalne teksty. Kopiowanie treści jest absolutnie niedozwolone. Nie ważne, czy sam je wcześniej napisałeś i opublikowałeś gdzie indziej. Treść powinna być wartościowa i unikatowa, bardzo dobrze, jeżeli do tego dołączysz swoje zdjęcia, autorską pracę, własnoręczne rysunki, czy wyniki badań naukowych. Świetnie jeżeli temat przedstawiony jest w sposób kompletny i wyczerpujący.
Jest jeden nieduży wyjątek od tej unikalności. Google się nie obrazi, jeżeli to co wcześniej tak wyczerpująco napisałeś, teraz nagrasz (nawet słowo w słowo) i udostępnisz w formie wideo na YT. Podcasty też są mile widziane.

Nie żartuje, dobry tekst + autorskie zdjęcia + materiał wideo na pewno pomoże wybić się Twojemu artykułowi na szczyty w wyszukiwarce googla. Jeżeli chcemy osiągnąć perfekcję, to pomogłyby tutaj linki z innych stron internetowych czy socialmedia. Szczere linki, bo te kupione na allegro mogą zrobić więcej złego niż dobrego. Temat linkowania poruszymy w innym artykule (link wkleję tutaj)

Zdarzyło mi się kilka razy osiągnąć pierwszą pozycje w Polsce pod względem pozycjonowania kilku (pomniejszych) słów kluczowych. Formy wideo nie nagrywałem, nie mniej niemal każda z tych pozycji, pomagała rozwiązać użytkownikowi konkretny problem i zawierała mnóstwo screenów i zdjęć mojego autorstwa.

Jakich informacji google nam nie poda

Niektórych informacji w jaki sposób działają skrypt obecnie nie znajdziemy w ogóle. Nie znajdziemy więc żadnych oficjalnych danych liczbowych, porad czy artykuł powinien być krótki czy długi. Google nie podpowie nam, czy 200 słów to za dużo, czy za mało albo jakie jest optymalne zagęszczenie słów kluczowych. Googlebot nie jest też czymś stałym i niezmiennym. Trafniejsze będzie tutaj porównanie do sztucznej inteligencji, która stale się uczy, zmienia i udoskonala.

Które wskazówki względem SEO nie pochodzą od google

Powstanie konkretnych, twardych danych liczbowych, procentowych, czy wytycznych jest wynikiem obserwacji i analizy przez użytkowników zajmujących się SEO jak google bot działa w praktyce, .

Przykład: Google nie określa ile słów powinien zawierać artykuł, zaleca aby był unikatowy (niedostępny nigdzie indziej) oraz wartościowy dla czytającego. Nigdzie nie jest napisane wprost, że im więcej słów napiszemy, tym lepiej. Nie będzie podane wprost, jak często należy używać słów kluczowych w oficjalnych źródłach.

Jeżeli zastanawiasz się jakiego typu informacje na temat pozycjonowania stron są oficjalne – można to sprawdzić klikając w link

Zalecenia w sprawie struktury strony oraz zalecanych rozwiązań technologicznych, są zdecydowanie konkretniejsze. Obecnie każda strona powinna być przyjazna dla urządzeń mobilnych, wszystkie zdjęcia (no prawie wszystkie, pominąć można te które pełnią funkcję ozdobną) powinny mieć wpisany atrybut ALT czyli tytuł alternatywny, który krótko opisuje co jest na zdjęciu. Zapytasz po co opisywać, przecież widać co jest na zdjęciu? Tytuły alternatywne są nie tylko dla botów, pomagają one w przeglądaniu internetu osobom niewidomym, które zamiast zdjęcia będą mogły przeczytać wspomniany atrybut ALT.

Pominę kwestie techniczne, skupię się na meritum, czyli w jaki sposób powinien być napisany artykuł, aby się pozycjonowało 😉

Jak pisać aby się pozycjonowało? Dobre praktyki w SEO

Słowa Kluczowe

Słowo kluczowe – temat przewodni Twojego artykułu.  Aby precyzyjnie dobrać odpowiednie słowo kluczowe, zadaj sobie pytanie, na jakie zapytanie w google odpowiada mój artykuł.
Co najmniej jedno słowo kluczowe powinno pojawić się w każdym artykule, rzadziej dwa lub trzy (Yoast SEO w wersji darmowej umożliwia dodanie tylko 1 słowa kluczowego, co w większości przypadków wystarcza)

Fraza Kluczowa

Słowo kluczowe trafniej można nazwać frazą kluczową, która powinna zawierać od 2 do 4 wyrazów (osobiście unikam stosowania dłuższych niż 4 wyrazy) . np. Serwis BMW w Białymstoku ,warsztat samochodowy Białystok.
Najsilniejsze i najtrudniejsze do osiągnięcia słowo kluczowe to te jednowyrazowe. Często ma ono najszerszy zakres i jest bardzo ogólne. Jeżeli strona internetowa jest młoda, zdecydowanie lepiej zacząć od dłuższych i bardziej szczegółowych fraz kluczowych.

Fraza kluczowa, która zawiera cztery wyrazy jest znacznie bardziej szczegółowa. Zwykle przyciąga mniej ale bardziej konkretnych klientów. Pozycjonowanie długich słów kluczowych nazywamy ‘pozycjonowaniem na długi ogon’. Znaczy to, że mając odpowiednią ilość artykułów z czasem będziemy pozyskiwać ruch również z mniej szczegółowych i węższych -trzy, -dwu i -jedno wyrazowych fraz.

Jak często powinna pojawiać się fraza kluczowa w tekście?

Nie ma na to jednej dobrej odpowiedzi. Zalecenia mówią, że na 300 słów fraza kluczowa powinna wystąpić 3 do 10 razy. Nadużywanie słowa kluczowego może doprowadzić do tego , że artykuł zostanie uznany za spam, zabieg tego typu nazywamy black hat seo, który może przynieść więcej złego niż dobrego.

Używaj synonimów

Warto używać synonimów. Google z biegiem czasu rozpoznaje coraz więcej wyrazów bliskoznacznych w języku polskim. AI nauczyło się np.; że dentysta i stomatolog ; strona internetowa i strona www ; wymiana wyświetlacza i zmiana ekranu; to wyrażenia bliskoznaczne, które mogą być stosowane zamiennie. Jest to dość ważna zmiana, bowiem jeszcze dwa lata temu wyrazy dentysta i stomatolog wymagały oddzielnego pozycjonowania.

YOAST SEO kompletnie sobie nie radzi z synonimami w języku polskim. Nie rozpoznaje ich, dając nam przez to niższe noty. Dlatego nie warto wstawiać słów kluczowych w dziwnie brzmiących formach na siłę, tylko dlatego, że zależy nam na osiągnięciu wyższej noty we wtyczce. Googlebot jest znacznie mądrzejszy.

Długość tekstu

Mieliśmy ostatnimi czasy spore zmiany na tym polu. Obecnie z tego co można zaobserwować im dłuższy tekst tym lepszy

[edit. 24.08.2021] Na szczęście nie widzę już tej tendencji, wygląda na to, że wszystko wróciło do normy i nie trzeba już pisać tekstów po 10k słów [/edit]

Przyjętym minimum to:

  • 200 słów na podstronie
  • 1000 słów na stronie głównej
  • 1000 słów na stronie typu ‘kamień milowy’ czyli stronie która posiada duże znaczenie dla całej witryny

Struktura nagłówków

– h1, h2, h3…

Tytuł podstrony zaznaczamy przy pomocy h1 czyli Nagłówek 1

Uwaga: Nagłówki nie służą do zwiększenia rozmiarów czcionki!
Nagłówek 1 (h1) to tytuł strony lub podstrony. W idealnym artykule powinien zawierać słowo kluczowe oraz występować tylko jeden raz. Jeżeli artykuł porównamy do książki to H1 będzie jej tytułem.  Nazwa, która jest jedna stała i określona. Kolejne nagłówki możesz stosować zgodnie z zapotrzebowaniem jako tytuły rozdziałów i podrozdziałów… Obecnie na tej stronie mam zdefiniowane nagłówki od h1 do h6.

Podsumowanie: Zasady pisania tekstów SEO

Poniżej zapisałem proporcje, które każdy tekst „powinien” spełnić aby skutecznie się pozycjonować. Podkreślam to co pisałem wcześniej. Google nie podaje nam żadnych proporcji, wszystko to co napisałem niżej jest jedynie wnioskami ludzi którzy codziennie zajmują się SEO.

Ważniejsze niż zachowanie proporcji , jest by tekst był spójny zrozumiały i logiczny. Każde proporcje można złamać.

Artykuł powinien zawierać:

1. Minimalna długość artykułu

Od 200 do 300 słów.

2. Hierarchiczne nagłówki

znacznik H1, H2, H3 (tytuł i podtytuły strony), na przykład:

H1 – Naprawa Samochodów (H1 Może być tylko jeden)
H2 – Naprawiamy Saaby (H2, H3… może być dużo)
H3 – Co jest ważne przy naprawie Saaba (..)
H2 – Naprawiany Mercedesy
H3 – Na co zwracamy uwagę w Mercedesach
H3 – Ceny naprawy Mercedesów

3. Minimum jeden a najlepiej kilka obrazków

Pamiętaj aby do każdego obrazka dodać atrybut ALT czyli tzw. tekst alternatywny. Krótki opis tego co znajduje się na zdjęciu. ALT w zamyśle ma służyć osobom niewidomym i niedowidzącym w zrozumieniu tego co mają na obrazku. Wiem, że się powtarzam z tym atrybutem ALT ale czasami można 😉

Atrybut ALT

Dodatkowo mały tip:  Nic nie stoi na przeszkodzie aby atrybutem ALT było słowem kluczowym. Tak by było najkorzystniej 😉

W oddzielnym artykule zamieściłem linki do kilku serwisów internetowych które powiedzą  skąd brać darmowe i legalne zdjęcia na swoją stronę www?

4. Proporcje

3-10 słowa kluczowe na 200 słów.

>>200 słów to minimum, lepiej tworzyć artykuły dłuższe. Strona główna i artykuły o dużym znaczeniu  (tzw. kamienie milowe) dla całej www powinny mieć powyżej 1000 słów.
>> podtytuły ( czyli te H2..H3..) stanowią oddzielne akapity które nie powinny być dłuższe niż 200 słów. Mogą być krótsze. Tym dłuższy tekst tym więcej akapitów / znaczników h /podtytułów.

+ synonimy słowa kluczowego (dentysta; stomatolog)
Zdjęcia najlepiej 1-2 na 200 słów.
Waga zdjęcia od 1 do 70 kB. (100 max) rozdzielczość jest mniej istotna niż waga przesłanego pliku.

Dobrze jeżeli nagłówki H zawierają słowo kluczowe oraz linki wewnętrzne.
Pogrubione / wyjustowanie zawsze spoko.

Zdjęcia. Oczywiście najlepsze te zrobione własnoręcznie / na zamówienie  (unikatowe których nie ma na innych stronach www)
Oczywiście nie zaszkodzi też nagrać film o tematyce artykułu, który wstawiamy na stronę za pośrednictwem YT.
Fajne, jeżeli są to np. wyniki Twoich badań naukowych z ilustracjami, wyliczeniami itp.

5. Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to nic innego jak odniesienia do innych podstron na naszej stronie. Linkowanie wewnętrzne można porównać do takiej pajęczej siatki, która oplata całą witrynę dodatkowo bardzo ją wzmacniając. Czyli jeżeli napisałeś już wpis o zbliżonej tematyce, to dobrze jest go dodatkowo podlinkować. Idealnie, jeżeli w linku jest zawiera słowo kluczowe artykułu do którego prowadzi, pamiętaj aby te linkowanie było logiczne i wyglądało naturalnie. Jakbym teraz spróbował przekierować Cię do mojego wpisu na temat kredytów, zainteresowałoby Cię to? Nawet jeżeli tak, to byłby to mało naturalny kierunek, wolę inny:

Ten artykuł jest na temat pisania tekstów SEO, tutaj przeczytasz jak powinna wyglądać strona internetowa, przyjazna dla użytkowników i algorytmów.

Subskrybuj!
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments