Nazwa firmy w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, ma tylko jeden wymóg formalny. Musi zawierać imię i nazwisko założyciela. Reszta jest kwestią opcjonalną. Niektórzy podają tu nazwę branży w jakiej działają, inni nazwę własną marki którą chcą stworzyć. Jeżeli Twój biznes opiera się na stronie internetowej, możesz podać jej adres.
Nie da się w ramach jdg zarejestrować więcej niż jedną firmę. Da się w ramach jednej firmy prowadzić kilka różnych działalności gospodarczych. Każda z nich może być odrębną marką. Nazwa Twojej firmy nie musi być nazwą Twojej marki. Przed założeniem swojej firmy warto zapoznać się z:
Jedna firma może posiadać wiele różnych marek.
Jedna firma może posiadać pod sobą wiele różnych marek. Jest to całkowicie legalne.
Chcesz przykładów? Sieć marketów Media Expert jest marką firmy Terg S.A. do której należą również takie brandy jak Electro.pl i Avans.pl.
Posiadając firmę o nazwie 'Z’ możesz w pełni legalnie założyć sklep o nazwie 'Y’. Prawo nakazuje tutaj jedynie, aby dokładnie określić firmę, która za daną marką stoi. Oznacza to tyle, że prowadząc sklep Y, w regulaminie i polityce prywatności zaznaczasz, że sklep prowadzony jest przez firmę Z. Tak samo dane na paragonie czy fakturze, zawsze muszą zawierać pełną nazwę i NIP firmy Z. Nie oznacza to, że nie możesz na takiej fakturze czy paragonie umieścić logotypu czy informacji o marce.
Z tych powodów nazwa formalna Twojej firmy nie jest aż tak istotna, jak by to mogło się na pierwszy rzut oka wydawać. Najczęściej pytanie Jak nazwać swoją firmę, tak naprawdę jest pytaniem Jak nazwać swoją markę?
Nic oczywiście nie stoi na przeszkodzie, aby w nazwie swojej firmy dodać nazwę swojej marki. Ten model nawet będzie najlepszy w przypadku gdy rejestrujesz swoją pierwszą firmę która ma pod sobą tylko jedna markę.
Jak sprawdzić czy nazwa firmy nie jest już zajęta?
KRS – https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html
CIDG – https://aplikacja.ceidg.gov.pl/ceidg/ceidg.public.ui/search.aspx
Urząd patentowy i znaki towarowe zarejestrowane w Polsce –https://ewyszukiwarka.pue.uprp.gov.pl/search/simple-search?lng=pl
Znaki towarowe zarejestrowane w Unii Europejskiej –https://euipo.europa.eu/ohimportal/pl/search-availability
No i na końcu wyszukiwarka wolnych domen (adresów stron internetowych) –https://seohost.pl/domeny
Jakie cechy powinna mieć dobra nazwa dla Twojej firmy?
Wolna domena z końcówką .pl
Jeżeli zależy Ci na rozpoznawalności w Polsce, to domena (adres internetowy) Twojej firmy powinna mieć nazwę z końcówką .pl. Polacy są do naszych narodowych domen doskonale przyzwyczajeni. Domeny z końcówką .com .eu .com.pl .net czy .org wybieraj tylko w przypadku, jeżeli wiesz dlaczego to robisz (np. planujesz ekspansje za granicą kraju) w innym wypadku .pl jest zwykle lepszym wyborem. Możesz od razu zarejestrować kilka domen, tylko to generuje dodatkowy koszt.
Czasami ciekawym pomysłem może być domena specjalna. To takie adresy które posiadają nietypowe końcówki np. .pro .art .zone. Możesz pomyśleć nad tego typu domeną jeżeli masz pomysł jak ją wykorzystać w marketingu firmy.
Więcej informacji na temat domeny:
Unikałbym tworzenia firmy pod domeną klima.com.pl gdy taka klima.pl jest już zajęta i należy do prosperującej firmy, z tej samej co Twoja branży. Uważam typu postępowanie za wątpliwe etyczne. Można to zakwalifikować pod próbę podszycia się pod inną markę. Masz praktycznie 100% szans, że wkurzysz tym obecnego właściciela brandu, co może doprowadzić do rozprawy sądowej.
Dobra nazwa jest łatwa do zapamiętania.
Nazwa powinna wpadać w oko i ucho, chodzi o to aby była możliwie jak najłatwiejsza do zapamiętania. Ten efekt da się osiągnąć na kilka sposobów. Pierwszym jest gdy nazwa wywołuje w nas jakieś emocje czy skojarzenia. Pozytywnym przykładem może być tutaj fikoland, negatywnych jest znacznie więcej, jak dom pogrzebowy Woźny czy kebab Pod Psem .
Drugi sposób, całkiem przydatny jeżeli chcesz stworzyć nową markę własną, odwołuje się do psychologii i teorii poznania wzrokowego. Teoria zakłada, że każdy jest w stanie zapamiętać 5 do 7 (+-2) elementów. Będą to w tym przypadku litery i cyfry. Czyli każdy jest w stanie zapamiętać nazwę złożoną z 3, nieliczni z maksymalnie 9 znaków. Im nazwa jest krótsza tym łatwiej ją zapamiętać. Idealna długość nowej nazwy własnej mieści się pomiędzy 3 a 5 znaków, zaś długość maksymalna nie powinna przekraczać 7.
Dobra nazwa jest łatwa do zapisania.
Chodzi tu o to, czy łatwo jest zapisać poprawnie nazwę firmy ze słuchu. Wyobraź sobie, że nazwy nigdy nie widziałeś, a jedynie o niej usłyszałeś. Czasami do weryfikacji wystarczy sam eksperyment myślowy, gdzie wyobrażasz sobie, że podajesz nazwę swojej firmy dla klienta przez telefon. Możesz też wykonać test telefoniczny, dzwoniąc do znajomych lub zapytać domowników. Tylko w takim wypadku poinformuj ich dlaczego zależy Ci na tym aby tą nazwę zapisali. – Testuje czy nazwa którą wymyśliłem się do czegoś w ogóle nadaje, dlatego powiedz mi szczerze, czy łatwo jest ją zapamiętać i czy da się ją łatwo ze słuchu zapisać? – W innym wypadku możesz postawić badanych, osoby które są Ci życzliwe i bliskie, w niezręcznej sytuacji, prowokując myśli typu – Cholera, nie pamiętam tej nazwy, a to dla niego ważne.
Dobra nazwa firmy jest dopasowana do profilu Twojego klienta.
Czyli chodzi tutaj po prostu o odpowiedz na pytanie, jak wyobrażasz sobie Twojego typowego klienta. Będzie osobą starszą czy młodszą? Będzie pochodził z jakiejś konkretnej branży? Na tej podstawie możesz ustalić mnóstwo szczegółów takich jak np. czy nazwa ma być tylko po polsku? czy dopuszczalny jest język angielski? Nazwa RED IN FIRE, powstała z myślą o stronie agencji kreatywnej. Gdzie można a nawet wypada pozwolić sobie na pewną ekstrawagancję. A sam fakt, że RED IN FIRE agencją kreatywną nie jest, to temat na trochę inną historię. Jeżeli Twoją grupą docelową są osoby starsze, to tworzenie angielskich nazw byłoby błędem.
Unikaj błędów poznawczych.
Wiem, że czami moża opuć litki w śroku wyrzu a mimo to będie on zroziały. Nasz umysł jest tak skonstruowany, że sam jest w stanie dopisać brakujące literki. W ekstremalnych sytuacjach błąd poznawczy może się zakraść do nazwy Twojej firmy. Kiedyś zauważyłem to na podstawie firmy zajmującej się właśnie klimatyzacjami, gdzie nazwa to było coś ala klimtec(.pl) a większość użytkowników dopisywało sobie te (a) po m i powstawało klimatec(.pl). Zrobiłem kilka testów i wyszło mi, że faktycznie nie tylko ja popełniałem ten błąd. Większosć osób dopisywało sobie wspomniane a.
Czy nazwa oznacza coś w innym języku?
Zwłaszcza, jeżeli planujesz eksport. To wcześniej radzę Ci sprawdzić, czy nazwa którą właśnie wymyśliłeś, nie ma przypadkiem znaczenia, którego się nie spodziewałeś w innym języku. Klasycznym przykładem jest tutaj pewien niemiecki producent żarówek – firma osram.
Drugim ciekawym przykładem może być samochód terenowy Mitsubishi Pajero, który na rynku hiszpańskojęzycznym ma nazwę Montero. Pajero w języku hiszpańskim znaczy onanista.
Inne możliwości.
Nie musisz tworzyć marki firmowej, powiedziałbym, że dzisiaj nawet popularniejsze jest tworzenie na początku marki eksperckiej czyli tzw. marki osobistej.