Dobra Strona Internetowa

Co to jest dobra strona internetowa?

Gdy tworzysz lub zlecasz zaprojektowanie strony internetowej, ma ona w domyśle pełnić określoną funkcję. Projektowana jest w określonym celu. Dobra strona internetowa to taka która spełnia ów podstawowy cel, wywiązuje się z zadań dla których została stworzona. Te zadania mogą być różne, najczęściej biorąc pod uwagę firmy będzie to zaprezentowanie naszego przedsiębiorstwa i naszej oferty, tak aby strona pomagała w procesie pozyskiwania klientów.

Najczęściej zadaniem strony internetowej jest:

  • Buduje zaufanie do naszej firmy.
  • Dociera do nowych klientów.
  • Prezentuje naszą ofertę.
  • Generuje tzw. leady.
  • Sprzedaje nasze produkty lub usługi.
  • Pomaga w procesie automatyzacji biznesu.

Zła strona internetowa

Analogicznie to taka strona która nie spełnia zadań lub celów do jakich została zaprojektowana. Czyli np. nie sprzedaje i nie pozyskuje nam nowych klientów. Spowodowane to może być tym, że użytkownicy nie mogą tej strony internetowej odnaleźć, lub jak już ją odnajdą czują się zagubieni.

Czy zła strona internetowa szkodzi firmie?

Na pewno zła strona internetowa w żaden sposób firmie nie pomaga. Powoduje, że tracimy klientów, którzy potencjalnie mogli by skorzystać z naszych usług. Dla wielu właścicieli firm, te zdanie może być zbawieniem, bo fakt, że taka zła strona nie buduje pozytywnego wizerunku naszego przedsiębiorstwa, nie oznacza od razu, że buduje jego zły obraz. Klient w 99% przypadków po prostu o nas zapomni. Ciężko jest stworzyć stronę która od razu niszczy wizerunek Twojej firmy (chociaż jest to możliwe). Umówmy się, że zła www to taka, która nie spełnia swoich podstawowych funkcji. Co najwyżej denerwuje właściciela że źle zainwestował swój czas i pieniądze.

Co sprawia, że strona www jest dobra i spełnia swoją funkcję.

Prze wszystkim aby Twoje strona internetowa była skuteczna. Powinieneś:

  1. Zrozumieć potrzeby i problemy Twoich klientów i dopiero na tej podstawie kierować do nich przekaz i wskazywać odpowiednie rozwiązania.
  2. Wyróżnić się na tle konkurencji.

Ponad tym wszystkim ważne aby klienci mogli Twoja stronę wyszukać przez Googla. Czyli aby była zoptymalizowana pod wyszukiwarki internetowe. Co oznacza, że od początku musimy zwrócić uwagę na wiele kwestii technicznych.

W tym wpisie skupię się głównie na kwestiach i rozwiązaniach technicznych. Aby nasza strona była przyjazna zarówno dla użytkowników jak i dla botów indeksujących treść w wyszukiwarce.

Wygląd i grafika.

Jest pierwszą kwestią sporną. Jako, że jest to najczęściej jedna z niewielu rzeczy, którą właściciel firmy potrafi ocenić.

Wygląd najczęściej jest kwestią gustu. Oczywiście o wiele łatwiej i przyjemniej ogląda się ładną stronę niż brzydką. Ale absolutnie to nie znaczy że strona przyjemna wizualnie będzie skuteczna.

Wygląd strony internetowej możemy porównać do designu samochodu. Pełni ważną rolę w procesie podejmowania decyzji o zakupie. Ale nie mniej ważne co mamy pod maską, i czy mamy dodatkowe funkcje które zwiększają komfort z codziennej jazdy.

Oczywiście idealnym rozwiązaniem by było gdybyśmy mieli w pełni ładną i funkcjonalną stronę. Ale tak jak w przypadku samochodów bywa, to co mamy pod maską, bywa dużo ważniejsze niż estetyka. Strona która jest przebajerowana, naszpikowana jakimiś filmikami z YouTube ładuje się przez to dużo wolniej, wymaga znacznie większej ilości danych.

Niemal każdego dnia widzę strony które są po prostu ładne. I tyle, na tym kończy się ich funkcjonalność. Widzę oczyma wyobraźni jak zamawiający spojrzał na swoją nową stronę www, zamyślił się chwilę a następnie zachwycił – Ale mam świetną stronę! To trochę tak jakby kupił nowy samochód patrząć tylko na to że jest ładny.

Musimy zajrzeć pod maskę. To często jest dużo ważniejsze niż kwestie estetyczne.

Gwarantuję ci, że brzydka strona, która ma dobrze zrobione zaplecze i przemyślaną funkcjonalność zawsze będzie lepsza niż przepiękna strona która tak naprawdę ma tylko wartość estetyczną.

Bądź świadom faktu, że nie jestem w stanie w mgnieniu oka nauczyć Cię jak zajrzeć stronie pod przysłowiową maskę. Ale postaram się opisać główne podpunkty jakie strona musi spełniać, aby w dzisiejszym czasie można było ją nazwać nowoczesną.

Co jest obecnie OBOWIĄZKOWE aby strona www była dobra. Pod względem technicznym.

Dostosowana do telefonów.

Strona musi być dostosowana zarówno do urządzeń mobilnych jak i desktopów (komputerów stacjonarnych i laptopów). Powiem nawet więcej – przymknąłbym oko na desktopy, dużo większą uwagę poświęciłbym wersji mobilnej. Stopniowo coraz mniej osób przegląda internet za pomocą komputerów a coraz więcej za pomocą swoich telefonów. Proporcje zależy oczywiście od branży. W momencie kiedy pisałem ten tekst (rok 2019) to było mniej więcej 50%/50%. Obecnie (rok 2022) proporcje wynoszą już 75%/25% na korzyść urządzeń mobilnych.

Dlaczego przede wszystkim wersja mobilna? Google w pierwszej kolejności przy ocenie jakości strony uwzględnia wersję mobilną. Ma to duże znaczenie na pozycję strony w wyszukiwarce. Wersja na PC jest na drugim miejscu. Są jeszcze użytkownicy tabletów. Zazwyczaj stanowią około 1% – świat raczej nie ucierpieli jeżeli o nich zapomnisz.

SSL – czyli nie http a https:

Protokół https, oznacza, że połączenie jest szyfrowane. Google oraz przeglądarki internetowe bardzo walczą ze stronami które zaczynają się od http – takie strony mogą zostać w ogóle nie wyświetlane i uznane za niebezpieczne. W dzisiejszych czasach każda strona (No chyba że masz mały blog który piszesz for fun) po prostu musi mieć certyfikat SSL. Nie ma tutaj absolutnie żadnej dyskusji. Jeżeli twoja strona ma http zamiast https – trzeba to zmienić.

Lekka

Zdjęcia powinny być skompresowane, oraz wstawione w odpowiednim formacie. Jeżeli wgrasz na stronę internetową zdjęcia zajmujące 20 mb o rozdzielczości 5000×5000 – wcale nie oznacza to że będziesz miał zdjęcie super jakości. Praktycznie nikt nie zobaczy Twojego zdjęcia, bo ładowanie zajmie na tyle dużo czasu, że większość użytkowników w ogóle nie wejdzie na Twoją stronę. Ile powinno zajmować takie zdjęcie? Jak najmniej. Zdjęcia powyżej 100 kB są duże. Powyżej 500 kB – dopuszczalne w uzasadnionych przypadkach. Nigdy przenigdy na stronie głównej.

Szybka w ładowaniu

Tym dłużej twoja strona się wczytuje, tym więcej użytkowników zmieni zdanie i na nią nie wejdzie. Do tego google podczas indeksowania stron internetowych, szybkość ładowania bierze za jeden z czynników rankingowych. Jeżeli mamy dwie strony o niemal identycznej funkcjonalności i wartości dla użytkownika, to na pierwszym miejscu wyszukiwarka wyświetli tę która będzie lepiej zoptymalizowana. Każda sekunda powyżej 1.5-2 sprawia że tracisz użytkowników. To nie jest mój wymysł. Jest na ten temat mnóstwo badań w internecie. Tymczasem dzień w dzień widzę strony których czas ładowania przekracza 10 a nawet 15 sekund. Najgorzej jeżeli strona ładuje treść na tyle długo, że użytkownik ma wrażenie, że „coś się zacięło”.

Napisana w prosty sposób ?

Dobry kod charakteryzuje się tym, że jest go możliwie jak najmniej. Czyli dobra strona internetowa będzie posiadała jedynie te funkcje których Ty potrzebujesz. Każda dodatkowa funkcja jest tak naprawdę zbędna a będzie wpływała negatywnie na szybkość Twojej strony.

Więcej na temat tworzenia stron internetowych:

Potrzebujesz strony WWW?
#Szybko #Prosto #Bezboleśnie

Twoja obecna strona internetowa nie działa tak jakbyś sobie tego życzył? Może czas zamówić ją u profesjonalisty? ;]

Subskrybuj!
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments