Chcesz otworzy膰 firm臋? Przeczytaj koniecznie.

Dobrze, przejd藕my do konkret贸w. Zaczn臋 od przedstawienia z艂ego schematu, kt贸ry w dalszym ci膮gu jest postrzegany jako domy艣lny w przypadku zak艂adania nowej firmy. Wi臋kszo艣膰 przedsi臋biorc贸w przed za艂o偶eniem dzia艂alno艣ci, co najwy偶ej zastanawia si臋 nad jakim艣 planem marketingowym, oraz kwestiami strony internetowej. Oto ten schemat:

(z艂y) Plan zak艂adanie dzia艂alno艣ci krok po kroku

  1. Zak艂adasz dzia艂alno艣膰.
  2. Zlecasz ksi臋gowo艣膰 i wybierasz form臋 opodatkowania.
  3. Wynajmujesz i urz膮dzasz lokal.
  4. Kupujesz narz臋dzia do pracy.
  5. Kupujesz towar.
  6. Og艂aszasz otwarcie
  7. Zaczynasz dzia艂ania marketingowe.
  8. Szukasz klient贸w.

Dlaczego ten plan nie jest dobry?

Przede wszystkim z艂a jest kolejno艣膰. W przedstawionym modelu od razu
generujesz koszty, zar贸wno te du偶e jak i sta艂e, a nie masz jeszcze 偶adnych klient贸w ani sprzeda偶y. Prowadzenia dzia艂alno艣ci, ksi臋gowo艣膰, wynajmem lokalu, towar i narz臋dzia to cz臋sto niema艂y pieni膮dz.

  • Generujesz koszty sta艂e.
  • Za p贸藕no robisz marketing.

Realizacja powy偶szego planu nie daje Ci odpowiedzi na podstawowe pytania:
Czy Twoja us艂uga b臋dzie w og贸le komu艣 potrzebna, czy kto艣 j膮 kupi?
Jak wielu b臋dziesz mia艂 klient贸w? Jak du偶e b臋dzie zainteresowanie Twoj膮 ofert膮?
Na jaki towar jest najwi臋kszy popyt? Czego nikt nie b臋dzie kupowa艂?

Wi臋c znajdziemy inny lepszy spos贸b, kt贸ry jest zdecydowanie pewniejszy ni偶 ten domy艣lny, zakorzeniony w g艂owach wi臋kszo艣ci przysz艂ych przedsi臋biorc贸w. Wystarczy, 偶e odwr贸cimy kolejno艣膰, zredukujemy kosztu i dok艂adnie sprawdzony rynek – nie w teorii, sprawdzimy go w praktyce. Nie musisz zak艂ada膰 firmy na 艣lepo. Do dzie艂a! Zaczynamy budow臋 nowej firmy od podstaw.

(dobry) Plan budowy nowej firmy od podstaw.

Przede wszystkim nie zaczynaj od za艂o偶enia dzia艂alno艣ci gospodarczej. Na to przyjdzie jeszcze czas.

Ka偶dy z nas ma ju偶 otwarta dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮, niekt贸rzy normaln膮, inni nierejestrowan膮.

Zaczynamy od marketingu.

Pewnie masz w g艂owie jaki艣 plan na marketing. Sk膮d wiesz, czy jest on dobry? Czy zapewni odpowiedni膮 ilo艣膰 klient贸w? Trzeba to zweryfikowa膰!

Jest tylko jeden dobry spos贸b aby sprawdzi膰, czy Tw贸j marketing ma szans臋 zadzia艂a膰. Po prostu zacznij go realizowa膰. Nie w teorii, nie wirtualnie, w praktyce, na prawdziwym rynku. Wyjd藕 ze swoj膮 ofert膮 do klient贸w.

Nikt nie zabroni Ci reklamy ani pozyskiwania klient贸w, niezale偶nie od tego czy firma jest zarejestrowana czy nie. Wiele os贸b najpierw rozpoczyna dzia艂alno艣膰, dopiero potem robi marketing i sprzedaje poniewa偶 boj膮 si臋 kar czy konsekwencji kt贸re nie istniej膮.

Po prostu zacznij sprzedawa膰.

Je偶eli masz negatywne do艣wiadczenia ze sprzeda偶膮, no c贸偶, b臋dzie Ci trudniej. Mog臋 Ci臋 tylko pocieszy膰, 偶e jest du偶o 艂atwiej pozyskiwa膰 klient贸w i sprzedawa膰 jako CEO ni偶 jako szeregowy pracownik. W ramach otuchy powiem Ci, 偶e ten punkt jest najtrudniejszy na pocz膮tku drogi. Je偶eli wykonujesz dobr膮 robot臋 to gwarantuj臋 Ci, 偶e z ka偶dym b臋dzie z tym du偶o 艂atwiej.

Po prostu je偶eli masz produkt, kt贸ra jest w stanie pom贸c Twoim klientom dlaczego mieli by go od Ciebie nie kupi膰?

No dobrze, ale jak mam finalizowa膰 sprzeda偶, skoro nie mam jeszcze firmy? Odpowiedz znajdziesz ni偶ej.

Unikaj niepotrzebnych koszt贸w

Jednym z najwa偶niejszych punkt贸w, dzi臋ki kt贸rym Twoja firma ma wi臋ksze szanse na przetrwanie jest unikanie rozwi膮za艅 kt贸re generuj膮 sta艂y koszt, takie jak wynajmem biura w nowoczesnym wie偶owcu, zakup nowego laptopa czy innego typu wydatk贸w bez kt贸rych mo偶esz si臋 obej艣膰. Jeste艣my naprawd臋 艣wietni w przekonywaniu samych siebie, 偶e ten nowy iPhone odmiennie nasze 偶ycie i zamieni nas w demona produktywno艣ci.

Za艂贸偶my, 偶e zak艂adasz firm臋 kt贸ra b臋dzie specjalizowa膰 si臋 w przeprowadzkach. Musisz mie膰, czym przewie藕膰 ca艂y mand偶ur swoich klient贸w. Czy musisz od razu kupowa膰 busa? Przecie偶 mo偶esz go na pocz膮tku wynaj膮膰. Znajdziesz mn贸stwo ofert na dni lub nawet godziny. Z czasem, gdy widzisz, 偶e klient贸w jest coraz wi臋cej a biznes robi si臋 stabilny, mo偶esz 艣mia艂o dokona膰 zakupu. Tylko tu te偶 moje pytanie, czy to musi by膰 najnowszy model naszpikowany wszystkimi bajerami? Mo偶e wystarczy samoch贸d kilkuletni w dobrym stanie.

Bez zak艂adania firmy? Czy to legalne?

Pami臋taj, 偶e nie jestem doradc膮 podatkowym , nie traktuj tego co napisa艂em ni偶ej jako doradztwo podatkowe. Opisuje jedynie moje w艂asne opinie i do艣wiadczenia.


Warto doda膰 powy偶sz膮 formu艂k臋 zawsze, gdy mowa jest o kwestiach zwi膮zanych z doradztwem podatkowym, prawnym czy inwestycyjnym. Doradca podatkowy ma uprawnienia do udzielania porad zwi膮zanych z podatkami. Na marginesie wspomn臋, 偶e ksi臋gowa nie ma takich uprawnie艅. Wszyscy wiemy jak sprawa wygl膮da w praktyce.
Do 1500 z艂 mo偶na prowadzi膰 dzia艂alno艣膰 nierejestrowan膮 (przy czym ta kwota jest uzale偶niona od wysoko艣ci minimalnego wynagrodzenia brutto, wi臋c w momencie kiedy to czytasz podana kwota nie musi by膰 aktualna. Najlepiej sam to zweryfikuj). M贸wisz, 偶e to za ma艂a kwota? Bardzo dobrze, masz jeszcze inne mo偶liwo艣ci. Co zrobi膰 je偶eli Twoje wp艂ywy b臋d膮 wi臋ksze?

Te偶 nie musisz zak艂ada膰 dzia艂alno艣ci 馃槈 Do dyspozycji masz mo偶liwo艣膰 rozliczania si臋 przez firm臋 kolegi, kt贸ra wystawia faktur臋 klientowi. Nast臋pnie 贸w firma wystawia Tobie umow膮 cywilnoprawn膮 (umowa o dzie艂o albo zlecenie). Je偶eli 偶aden z Twoich znajomych nie ma firmy, albo nie chcesz go o tak膮 przys艂ug臋 prosi膰 to istniej膮 portale jak np. useme.com kt贸ra oferuje takie us艂ugi w zamian za prowizj臋. Tak samo mo偶esz zrobi膰 gdy do kwoty 1500 z艂 si臋 zbli偶asz.

呕eby艣 nie zrozumia艂 mnie 藕le. Nie jestem przeciwko zak艂adaniu firmy. Bo je偶eli wszystko b臋dzie sz艂o tak jak nale偶y, to powiniene艣 j膮 za艂o偶y膰, jest to logiczne i op艂acalne nast臋pstwo prowadzenia dzia艂alno艣ci 馃槈 Zdecydowanie jestem przeciwko zak艂adaniu firmy, gdy nie sprawdzisz wcze艣niej rynku i boisz si臋 zobowi膮za艅 i koszt贸w. Je偶eli zarobisz 2 czy 3 tysi膮ce z艂, to otwieranie dzia艂alno艣ci si臋 po prostu nie op艂aca. Gdy regularnie zarabiasz kwoty powy偶ej 5 czy 6 tysi臋cy z艂, sprawa zaczyna wygl膮da膰 inaczej. Mimo wszelkich ulg na start jak ma艂y zus, zwolnienie z zusu itp. Jestem du偶ym przeciwnikiem otwierania jdg bez dok艂adnego sprawdzenia, czy przypadkiem nie b臋dziesz musia艂 tej dzia艂alno艣ci zamkn膮膰. Dlaczego? Nie wiem jak dok艂adnie jest teraz, ale kiedy艣 po zamkni臋ciu dzia艂alno艣ci gospodarczej, nie mog艂e艣 otworzy膰 nast臋pnej na preferowanych warunkach (czyli z ma艂ym zusem) przez okres 60 miesi臋cy. Obecnie te偶 tracisz prawo do prowadzenia dzia艂alno艣ci nierejestrowanej.

Zamykanie dzia艂alno艣ci z dat膮 wsteczn膮.

Mam te偶 pewn膮 porad臋 dla pewnej, najgorzej zarabiaj膮cej grupy agent贸w ubezpieczeniowych. Chodzi mi tu o takich, kt贸rzy przeszacowali swoje mo偶liwo艣ci sprzeda偶y ubezpiecze艅 o oko艂o 100% i nie sprzedali w swojej karierze nic a ju偶 za艂o偶yli dzia艂alno艣膰 gospodarcz膮. Po pierwsze – to si臋 zdarza i nie 艣wiadczy o tym, 偶e w innej bran偶y si臋 nie odnajdziesz. Po drugie, czy wiesz, 偶e je偶eli nie wystawi艂e艣 jeszcze 偶adnej faktury, to mo偶esz zamkn膮膰 dzia艂alno艣膰 z dat膮 wsteczn膮? Urz膮d na stronie gov.pl wspomina, 偶e powiniene艣 go powiadomi膰 w przeci膮gu 7 dni od zaprzestania dzia艂alno艣ci gospodarczej. Nie wiem jak wygl膮daj膮 realne terminy zapisane w ustawie ale je偶eli nie wystawi艂e艣 faktury, to jestem pewien, 偶e swoj膮 dzia艂alno艣膰 mo偶esz zamkn膮膰 z dat膮 nawet do kilku miesi臋cy wstecz. Je偶eli masz szcz臋艣cie to b臋dziesz m贸g艂 cofn膮膰 ca艂膮 zabaw臋 w sprzeda偶 ubezpiecze艅, tak jakby艣 nigdy dzia艂alno艣ci gospodarczej nie otworzy艂.

Czy du偶y zus to koniec 艣wiata? Istniej膮 co najmniej trzy sposoby jak obej艣膰 ten problem.

W tej sytuacji je偶eli du偶y zus wydaje si臋 Ci czym艣 nie do przeskoczenia, istniej膮 trzy rozwi膮zania. Pierwsze to za艂o偶enie sp. z.o.o drugie to inkubatory przedsi臋biorczo艣ci, albo fundacja Tw贸j StartUp, trzecie wspomniany portal useme. Nie mam poj臋cia kt贸ra z opcji by艂aby najkorzystniejsza.

Pami臋taj, 偶e je偶eli przekroczysz kwot臋 1500 z艂 i nie korzystasz / korzysta艂e艣 z us艂ug typu useme.com , to masz obowi膮zek zarejestrowania dzia艂alno艣ci w ci膮gu 7 dni. Inaczej b臋dziesz dzia艂a艂 poza prawem w szarej strefie. Ja skupiam si臋 i opisuje tylko takie sposoby optymalizacji koszt贸w kt贸re s膮 w pe艂ni legalne.

Chcia艂em ci pokaza膰 i u艣wiadomi膰 偶e da si臋 sprawdzi膰 tw贸j pomys艂 w warunkach rynkowych, ograniczaj膮c ryzyko do minimum, bez zobowi膮za艅 czy koszt贸w.

W czasie kiedy ja zak艂ada艂em dzia艂alno艣膰, nie by艂o dzia艂alno艣ci nierejestrowanej. Jasne 偶e mog艂em poszuka膰 klient贸w zainteresowanych zakupem moich towar贸w lub us艂ug, ale to tyle bo sprzeda偶 wi膮za艂a si臋 z za艂o偶eniem dzia艂alno艣ci gospodarczej. O mo偶liwo艣ciach rozliczania si臋 przez firm臋 kolegi, czy za艂o偶eniu sp. z.o.o nie mia艂em bladego poj臋cia 馃槈

Kilka rad na pocz膮tek

Czy biuro, ubi贸r i samoch贸d wp艂ywa na presti偶?

Presti偶u nie mo偶na kupi膰. Mark臋 buduje si臋 nie przez drogi samoch贸d, garnitur czy nowoczesne biuro. Presti偶 zyskujesz w momencie zaspokajania wa偶nych potrzeb swoich klient贸w. Luksusowe przedmioty cz臋sto w tym tylko przeszkadzaj膮.

Sklep i strona internetowa a p艂atno艣ci online.

Dzia艂alno艣膰 nierejestrowan膮 obs艂uguje np. Hotpay. Czyli patrz膮c na to od jasnej strony, nie ma problemu, jeste艣 w stanie zapewni膰 klientom p艂atno艣膰 online.

Sprzeda偶 na Allegro bez rejestracji firmy?

Troch臋 trudniejsza sprawa, ale jasne 偶e si臋 da. Przez inkubatory przedsi臋biorczo艣ci albo fundacj臋 tw贸j startup, zarejestrujesz normalne konto firmowe. Tak Ci tylko tutaj naznaczy艂em temat, je偶eli chcesz zacz膮膰 sprzedawa膰 na Allegro a nie wiesz czy Ci si臋 to op艂aci.
Bez konta firmowego czy us艂ugi darmowego kuriera Smart to przez Allegro ci臋偶ko b臋dzie Ci sprzedawa膰 a nam chodzi o weryfikacj臋 Twojego pomys艂u w warunkach rynkowych kt贸re s膮 identyczne jak te po rejestracji firmy.

Jak膮 powinienem ustali膰 cen臋? Nisk膮 czy mo偶e wysok膮?

Gdy nie masz jeszcze wyrobionej pozycji i marki, wbrew opinii wielu coach贸w, nie zawy偶aj膮 ceny, bo prawdopodobne, 偶e nikt po prostu od Ciebie nie kupi. Coachowie gadaj膮, 偶e wysoka cena przyci膮ga klient贸w premium, kt贸rzy nie do艣膰, 偶e p艂ac膮 z u艣miechem, to jeszcze s膮 mniej roszczeniowi. Guzik prawda. Klient premium wymaga najwy偶szej mo偶liwej jako艣ci a na pocz膮tku mo偶e by膰 trudno spe艂ni膰 te wymagania. Pytanie w jaki te偶 spos贸b ma si臋 o Tobie dowiedzie膰? My艣lisz 偶e oni wybieraj膮 us艂ugi klikaj膮c w filtr „poka偶 od najdro偶szych”? Jasne, 偶e da si臋 sprzedawa膰 drogo a nawet bardzo drogo, ale najpierw udowodnij swoj膮 warto艣膰. Skup si臋 na potrzebach klient贸w i co r贸wnie wa偶ne, aby czuli si臋 przy Tobie dobrze.

Radz臋 bez 偶adnych kompleks贸w, od razu wystawia膰 cen臋 rynkow膮, obudowuj膮c us艂ug臋 jak膮艣 dodatkow膮 warto艣ci膮. Z czasem b臋dziesz m贸g艂 podnie艣膰 cen臋 bez wyrzut贸w sumienia. B艂agam Ci臋, aby 贸w warto艣ci膮 nie by艂o indywidualne podej艣cie do klienta, ani te偶 jego kompleksowa obs艂uga.

Konkurowanie cen膮 to dobra droga do niewyp艂acalno艣ci z jednym zastrze偶eniem.

Je偶eli wprowadzasz now膮 us艂ug臋, b膮d藕 czujesz si臋 na pocz膮tku bardzo niepewnie, to ustal sobie jaki艣 limit, od 1 do 3 realizacji z wysokim rabatem. Tylko si臋 do tego nie przyzwyczajaj i faktycznie po ustalonej liczbie, zako艅cz promocje.

Ci sami coachowie, kt贸rzy nawo艂uj膮 do podnoszenia cen, twierdz膮, 偶e niska cena przyci膮ga specyficzny typ klienta – typ Janusz. Kt贸ry zawsze kombinuje jak tu by zap艂aci膰 jak najtaniej, a po wykonaniu us艂ugi, zawsze czepia si臋 najdrobniejszych szczeg贸艂贸w. To jest prawda.

Poinformuj znajomych co robisz.

M贸w te偶 znajomym, co robisz i czym si臋 zajmujesz (jak zaczynasz napisz o tym na FB). Kt贸ry艣 mo偶e potrzebowa膰 twoich us艂ug albo je poleci膰 swoim znajomym. To klienci z polecenia s膮 zwykle tymi najlepszymi a rekomendacje znajomych to jedyny spos贸b w jaki mo偶esz ich pozyska膰 na pocz膮tku istnienia firmy.

Troch臋 wi臋cej o Marketingu.

Standardowo pocz膮tkuj膮cy przedsi臋biorca na marketing wydaje zdecydowanie za ma艂o. Od pocz膮tku zainteresuj si臋 reklama p艂atn膮 jak FB Ads, kt贸re pozwala na tworzenie kampanii ma艂ym kosztem. Sprawdzasz, co zadzia艂a w Twoim biznesie, testujesz r贸偶ne kampanie niewielkimi kwotami.

Je偶eli prowadzisz biznes lokalny nie zapomnij od razu o wizyt贸wce google. Dobrze zrobiony profil w Google moja firma, mo偶e zdzia艂a膰 cuda.

Wystawiaj swoje produkty i us艂ugi na OLX i Allegro. Us艂ugi to te偶 produkty, czemu by ich nie tam wystawi膰? To mo偶e by膰 op艂acalne. W przypadku olx nie nastawiaj si臋 na to, 偶e zadzwoni do Ciebie wielu klient贸w zainteresowanych us艂ugami. Je偶eli sprzedajesz towar to jest spora szansa, 偶e Twoje og艂oszenie znajdzie du偶膮 grup臋 odbiorc贸w.

Strona www

To potrafi by膰 pot臋偶nie narz臋dzie. Warto zwr贸ci膰 uwag臋, aby od pocz膮tku pracowa膰 albo chocia偶 ustawi膰 SEO, bo ca艂y proces jest d艂ug i zanim przyniesie efekty mo偶e min膮膰 przy dobrych wiatrach od trzech do sze艣ciu miesi臋cy. Przeczyta膰 na ten temat mo偶esz wi臋cej w moim artykule:

Dzi臋ki SEO pozyskasz bezp艂atny ruch z przegl膮darek, dlatego gra jest warta 艣wieczki. Wcze艣niej pomy艣l nad reklam膮 ppc (pay per click). P艂acisz wtedy osobno za ka偶dego klienta, kt贸ry kliknie w linka prowadz膮cego na Twoj膮 stron臋 www. To czy si臋 op艂aca zale偶y od Twojej mar偶y i konwersji czyli ile % os贸b dokona艂 zakupu wzgl臋dem wydanych funduszy. Zawodowo zajmuje si臋 tworzeniem stron internetowych:

Reklama tradycyjna / wizualna.

W przypadku marketingu lokalnego nie powiedzia艂bym, 偶e banery nie robi膮 roboty. Bo mog膮 robi膰. Je偶eli mo偶esz gdzie艣 rozwiesi膰 sw贸j baner zr贸b to, pod warunkiem 偶e zap艂acisz jedynie za jego wydruk, bez stawki miesi臋cznej za ekspozycj臋 馃槈 W tym przypadku efekty s膮 raczej d艂ugotrwa艂e a ju偶 na pewno ci臋偶ko je zmierzy膰. Ulotki czy plakaty pewnie zale偶a艂 od bran偶y, u mnie to nigdy nie konwertowa艂o. Z tradycyjnych metod wa偶ne s膮 wizyt贸wki, rozdawaj je ka偶demu przy byle okazji.

Dla os贸b, kt贸re sw贸j biznes prowadz膮 ju偶 kawa艂 czasu, to nie s膮, jakie niesamowite sposoby. Raczej wiedz膮 podstawowa. Dla by艂ego etatowcy to mo偶e by膰 game change.

Podsumowuj膮c, unikaj na start sta艂ych i niepotrzebnych koszt贸w, skoncentruj si臋 na pozyskiwaniu klient贸w i sprzeda偶y swoich produkt贸w. Pieni膮dze inwestuj, gdy masz potwierdzenie, 偶e to si臋 op艂aca.

Kolejny wpis kt贸ry mog臋 Ci zaproponowa膰 odnosi si臋 na temat formy prowadzenia dzia艂alno艣ci gospodarczej, por贸wnuje tam JDG vs SP脫艁KA Z.O.O i kilka innych mo偶liwo艣ci.

Enjoy! Komentarze s膮 Twoje.

Subskrybuj!
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments